Biegacze radzą się specjalistów z CRS Clinic. „Shin splints – sztywna łydka”

Autor: Patryk

Czas czytania: 2 minuty

Czy jest jakaś metoda na shin splints – sztywną łydkę?

Shin splints to zespół przeciążeniowy goleni wynikający z sumowania się mikrourazów podczas dużej aktywności fizycznej z występującą fazą osiowego impaktu (uderzenia) kończyny dolnej o podłoże. Przyczyna tej kontuzji nie jest oczywista, jednak istnieje wiele czynników mających wpływ na pojawienie się zespołu (m.in. zwiększone napięcie mięśni łydki, nieprawidłowe ustawienie stopy w fazie obciążania, trening na twardej nawierzchni czy nieodpowiednie obuwie). Leczenie shin splints powinno być dostosowane do etapu dolegliwości.

W fazie ostrej stosuje się odciążenie kończyny oraz chłodzenie. W przypadku silnego bólu – również niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ). W fazie przewlekłej, w celu przyspieszenia gojenia i redukcji bólu, pomocne są techniki tkanek miękkich oraz terapia manualna wykonywane przez fizjoterapeutę. Należy stopniowo zwiększać obciążenia treningowe oraz niwelować błędy w technice. Korekcja wzorców funkcjonalnych kończyny, uelastycznienie mięśni łydki oraz przywracanie balansu mięśniowego to podstawa dalszej profilaktyki. W tym celu warto udać się na zajęcia treningu medycznego. Można również rozważyć zmianę obuwia lub zastosowanie wkładki amortyzującej.

Tekst Joanna Gawrylczyk, fizjoterapeutka z CRS Clinic, zawodniczka pięcioboju nowoczesnego.