Igłoterapia sucha punktów spustowych

Autor: Patryk

Czas czytania: 2 minuty

Szacuje się, że 85% przypadków bólu przewlekłego ma swoją przyczynę w mięśniowo-powięziowych punktach spustowych. Suche igłowania (ang. dry needling) jest skuteczną i bezpieczną metodą ich leczenia.

Punkty spustowe powstają w przeciążanych mięśniach.  Są to miejsca pozostające w ciągłym skurczu i wywołujące dolegliwości bólowe, często rzutowane. Np. punkty spustowe w mięśniach szyi mogą powodować bóle głowy, a w mięśniach pośladkowych objawy podobne do rwy kulszowej.

Na czym polega zabieg igłoterapii?

Zabieg suchego (bez podania leku) igłowania polega na nakłuciu punktu spustowego przy wykorzystaniu igły akupunkturowej (cienkiej, pełnej). W przeszłości punkty spustowe były ostrzykiwanie środkami przeciwbólowym, póki nie zaobserwowano, że wkłucie igły bez podania leku jest równie skuteczne. Mechanizm działania suchego igłowania jest bardzo złożony i nie w pełni poznany. Pewne jest natomiast, że suche igłowanie dla uzyskania optymalnego efektu powinno być łączone z terapią manualną i ćwiczeniami.

Igłoterapii suchej nie należy mylić z akupunkturą, Jedynym podobieństwem jest tu rodzaj stosowanej igły.

Czy igłoterapia jest bezbolesna?

Suche igłowanie jest zasadniczo zabiegiem bezbolesnym. Przejście igły przez skórę jest prawie nieodczuwalne, wkłucie w mięśniowy punkt spustowy wywołuje natomiast mimowolną reakcję drżeniową mięśnia , która może być odbierana jako nieprzyjemna.

Czy igłoterapia jest bezpieczna?

Jest to również terapia bardzo bezpieczna o ile wykonywana przez wykwalifikowanego specjalistę. Terapeuta dzięki wiedzy o trójpłaszczyznowej anatomii topograficznej zawsze orientuje się gdzie kieruje szczyt igły, unikając nakłuwania struktur, które nie powinny być nakłute. Normalną reakcją pozabiegową jest niewielka 1-2-dniowa bolesność okolicy, może wystąpić też niewielki krwiak.

opracowanie: Tomasz Sołowiński, fizjoterapeuta CRS Clinic,
uczestnik szkolenia Igłoterapii Suchej (David G. Simons Academy)

więcej informacji: http://www.dgs.eu.com/pl/