Biegacze radzą się specjalistów CRS Clinic.

Autor: Patryk

Czas czytania: 3 minuty

Zaczynam biegać i jestem zmuszona/y zaprzestać ze względu na bóle kolan. Skąd mogą się brać? Jak im zapobiegać? Odpowiada Monika Grzesik – fizjoterapeutka CRS Clinic.

Niestety wielu początkujących biegaczy skarży się na dolegliwości bólowe w obrębie kolan, które uniemożliwiają im dalszą aktywność. Warto zaznaczyć, iż staw kolanowy jest poddawany największym obciążeniom ze wszystkich stawów w naszym ciele. Niemniej jednak, zdrowe kolano powinno sprostać narzucanym obciążeniom. Inaczej jest w sytuacji, kiedy istnieją czynniki, które przyczyniają się do uszkodzenia powierzchni chrzęstnych w tym stawie.

Przyczyn bólu kolan u biegaczy może być bardzo wiele. Jest to kwestia indywidualna, więc aby móc podać dokładną diagnozę, zalecana jest wizyta u fizjoterapeuty. Najczęściej pojawienie się bólu jest związane z brakiem równowagi mięśniowej w obrębie kolana, co predysponuje do wystąpienia zespołu bocznego przyparcia rzepki. Dochodzi wówczas do osłabienia siły głowy przyśrodkowej mięśnia czworogłowego, a przykurczenia tkanek w obrębie bocznego przedziału kolana. W opisanej sytuacji rzepka jest pociągana do boku, w wyniku czego dochodzi do jej nierównomiernego obciążania i nadwyrężania stawu rzepkowo-udowego.

Niezmiernie często również osoby zaczynające swoją przygodę z bieganiem nie dbają o odpowiednie przygotowanie motoryczne ciała. Większość pacjentów zgłaszających ból kolan po rozpoczęciu biegania, prowadzi siedzący tryb życia, pracuje, jak i odpoczywa w tej pozycji.

Niestety długotrwałe siedzenie ze zgiętymi kolanami powoduje stały ucisk na chrząstkę. W połączeniu z anomaliami w budowie kolan bądź nieprawidłowym ustawieniem rzepki, może to doprowadzić do poważnych schorzeń stawu kolanowego po zbyt gwałtownym rozpoczęciu intensywnych treningów. Dodatkowo, codzienne chodzenie na obcasach także wpływa niekorzystnie na stan kolan.

Chrząstka w stawie kolanowym odżywiana jest na zasadzie dyfuzji, czyli wskutek ciągłego obciążania i odciążania stawu. Chodząc na wysokim obcasie, nie osiągamy pełnego wyprostu kolana, a więc rzepka jest ciągle dociskana do kości udowej, co wiąże się z brakiem jej pełnego odżywienia i zwiększonym ryzykiem uszkodzeń w trakcie biegu.
Aby przeciwdziałać powstawaniu dolegliwości bólowych kolan, nie ignoruj sygnałów, które wysyła Ci kolano. Nieprzyjemne trzeszczenie czy chrobotanie pochodzące z wnętrza kolana, często połączone z bólem, zazwyczaj z przedniej lub bocznej części stawu, powinno skłonić Cię do wizyty u fizjoterapeuty. Nawet jeśli nie cierpisz na ból kolan, a chciałbyś bezpiecznie rozpocząć treningi biegowe, zachęcam do konsultacji z trenerem funkcjonalnym, aby pomógł Ci odpowiednio przygotować się motorycznie do tego wyzwania.

Tekst został opublikowany na portalu RUN and Travel. Autorem tekstu jest Monika Grzesik – fizjoterapeutka CRS Clinic