Zapalenie ścięgna Achillesa

Tendinopatia ścięgna Achillesa czy choroba ścięgna zwana potocznie zapaleniem Achillesa to dość częsta kontuzja i przyczyna rezygnacji nie tylko z aktywności sportowej, ale również z codziennego chodzenia. Kontuzja zwykle przechodzi w stan chroniczny, utrudniając życie przez miesiące i lata. Tymczasem można ją dość szybko i skutecznie wyleczyć.

• Przyczyny Bólu
  • Objawy
  • Leczenie

Pięta Achillesa..

Ścięgno Achillesa to najmocniejsze ścięgno ciała człowieka. Podczas normalnego chodzenia przenosi olbrzymie obciążenia odpowiadające 3-krotnej masie naszego ciała. Podczas biegu i skoków obciążenia ścięgna wzrastają jeszcze kilka razy! Możliwości transferu tak dużych obciążeń ścięgno zawdzięcza nie tylko swojemu potężnemu rozmiarowi, ale również specyficznej biomechanice która charakteryzuje okolicę ścięgna i jego przyczepu do pięty. Niestety czasami mechanizmy te zawodzą, ścięgno traci swoje możliwości i rozwija się choroba samego ścięgna lub jego przyczepu do pięty.

Jak to często bywa przyczyną chorób ortopedycznych jest albo niewystarczająca ilość ruchu albo zbyt duża jego ilość. Podobnie jest ze ścięgnem Achillesa. Jeśli ścięgno nie ma odpowiedniej dawki wysiłku na co dzień – nawet w formie normalnego chodzenia – bardzo łatwo je przeciążyć nawet jednorazowym, niezbyt wymagającym wysiłkiem. Jeśli Achilles jest poddawany natomiast dużym obciążeniom sportowym to też jest wystawione na różnego rodzaju czynniki ryzyka np.: zbyt ciasne obuwie, bieg po twardym i zmarźniętym podłożu, bezpośrednie uderzenia, zapalenie kaletki, nadmierne obciążenie, brak odpoczynku i regeneracji.

Ból i sztywność

Tendinopatia ścięgna Achillesa może objawiać się bardzo różnie. W przypadku ostrego przeciążenia jest to najczęściej ból występujący w czasie wysiłku lub po wysiłku. Ból może się uaktywniać lub wzmagać kiedy Pacjent chodzi w określonym obuwiu – znaczenie może mieć sztywność zapiętka, miejsce nacisku zapiętka na ścięgno czy gorsza amortyzacja podeszwy.

Bardzo częstym objawem towarzyszącym przewlekłej chorobie Achillesa jest jego sztywność. Najczęściej objawia się przy pierwszych krokach po przebudzeniu – Pacjenci odczuwają silne napięcie połączone z bólem. Najczęściej po kilku, kilkunastu krokach objaw ten całkowicie znika. Sztywność może także pojawiać się w czasie dnia np. po dłuższym siedzeniu.

Przedłużające się objawy choroby ścięgna mogą z czasem nasilać się i przeszkadzać w normalnym poruszaniu się. Jeśli objawy są połączone z uszkodzeniem struktury ścięgna (konieczna diagnostyka USG) to jest to stan bardzo niebezpieczny. Wiadomo bowiem, że przerwaniu ulegają ścięgna chore – w wywiadzie Pacjenci zgłaszają szereg dolegliwości, które powinny sugerować rozpoczęcie diagnostyki i leczenia.

Ćwiczenia i wsparcie sonochirurga

Tendinopatia ścięgna Achillesa (nazywana zapaleniem ścięgna Achillesa) wymaga leczenia – nie leczona będzie się pogłębiać. W sytuacji ekstremalnej może dojść do całkowitego zerwania tego ścięgna – konsekwencją jest poważny zabieg operacyjny i wielomiesięczna rehabilitacja.

W leczeniu ścięgna Achillesa stosujemy różne protokoły w zależności od stopnia zaawansowania zmian. Etap choroby jest weryfikowany w badaniu klinicznym oraz w badaniu USG – na jego podstawie można precyzyjnie ocenić obecność zmian strukturalnych ścięgna. W CRS Clinic ortopeda już na pierwszej wizycie bada Pacjenta klinicznie i za pomocą nowoczesnego aparatu USG, a w razie potrzeby może również przeprowadzić leczenie sonochirurgiczne.

W przypadku objawów przeciążenia ścięgna, ale bez uszkodzenia jego budowy preferowanym leczeniem jest fizjoterapia. Fizjoterapeuta bada Pacjenta określając przyczynę powstania problemu oraz wdraża odpowiedni program rehabilitacji. Program taki to sprawdzony zestaw odpowiednich ćwiczeń i precyzyjna terapia manualna.

W razie stwierdzenia uszkodzenia włókien ścięgna leczenie rozpoczynamy zwykle od zabiegu sonochirurgicznego. Zabieg może mieć na celu działanie przeciwzapalne lub regenerujące tkankę w zależności od wyniku badania USG, czasu trwania objawów czy wieku Pacjenta. Po uspokojeniu stanu zapalnego Pacjent przechodzi pod opiekę fizjoterapeuty w celu wzmocnienia ścięgna i poprawy jego wytrzymałości.

Pięta Achillesa..

Ból i sztywność

Ćwiczenia i wsparcie sonochirurga

Nasi specjaliści leczący to schorzenie

• lek. Wojciech Żakiewicz

Zajmuje się leczeniem zachowawczym i operacyjnym schorzeń narządu ruchu. Przez wiele lat zdobywał praktykę kliniczną jako starszy asystent w Katedrze i Klinice Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu Uniwersytetu Medycznego szpitala „Dzieciątka Jezus” w Warszawie.

Od ponad 10 lat specjalizuje się w małoinwazyjnym leczeniu stawów kończyny górnej i dolnej. Szczególnym obszarem zainteresowań jest leczenie zachowawcze poprzez wykonywanie zabiegów sonochirurgicznych – małoinwazyjnych technik przeprowadzanych pod kontrolą USG.

Specjalizuje się również w wykonywaniu zabiegów kriolezji stawów biodrowych i kolanowych jako skutecznych działań przeciwbólowych w chorobie zwyrodnieniowej.

• lek. Maciej Grzeszkiewicz

Zajmuje się leczeniem zachowawczym i operacyjnym schorzeń narządu ruchu. Szczególnym obszarem specjalizacji jest diagnostyka ultrasonograficzna (USG) połączona z wykonywaniem zabiegów sonochirurgicznych w obrębie stawów i tkanek kończyny dolnej: biodra, kolana, stopy oraz ścięgna Achillesa. Specjalizuje się w zabiegach sonochirurgicznych: podawanie leków i kwasów hialuronowych, regeneracji tkanek, kriolezji stawów obwodowych.

Twoja płatność w CRS Clinic może być odroczona

Pobierz tutaj 6-cyfrowy kod z limitem do 5.000 zł, dzięki któremu możesz odłożyć płatność o miesiąc (za darmo!) lub rozłożyć spłatę na raty.

Już teraz skorzystaj z naszych usług, zapłać później. Zachowaj kod i użyj go w naszej rejestracji podczas płatności.

Zadzwoń   516 167 506    jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o odroczonej płatności w CRS Clinic.

Co mówią Pacjenci wyleczeni w CRS Clinic?

• Magda Włoszycka

Polecam dr. Grzeszkiewicza. To jedyny ortopeda, który mi pomógł i zaproponował leczenie dolegliwości związanych ze ścięgnem achillesa. Zaproponował iniekcje, która rozwiązała mój problem. Jestem zachwycona. Dziękuję.
  • Teresa Popiel – Welnicka

Pan dr Żakiewicz jest bardzo fachowy i profesjonalny. Wizyta przebiega w miłej i przyjaznej atmosferze. Polecam Pana Doktora- rzeczowo i konkretnie wyjaśnia wszystkie szczegóły. Byłam bardzo zadowolona z wizyty CRS Clinic.
  • Łukasz Szaniawski

Jestem bardzo zadowolony z wizyty w CRS Clinic. Zostałem szybko zdiagnozowany i zostały udzielone fachowe porady. Polecam to miejsce
  • Marek Koraszewski

Pełen profesjonalizm zarówno od strony lekarskiej jak i fizjoterapeutycznej. Najważniejsze, że lekarze współpracują z rehabilitantami a nie jak w większości szpitali lekarz sobie a rehabilitant sobie…. Właśnie ten czynnik powoduje różnicę in plus w porównaniu z konkurencją. Daję 5 a powinna być „6”!!!! Wybitni specjaliści!
Więcej historii naszych Pacjentów

Zalety zabiegu sonochirurgicznego

• zabiegi sonochirurgiczne są bardzo precyzyjne – efekt zmniejszenia dolegliwości uzyskujemy bardzo szybko. Dzięki temu po 24-48 godzinach poczujesz poprawę i będziesz mógł wrócić do pracy i codziennych obowiązków.

• część wykonywanych przez nas zabiegów jest alternatywą dla leczenia operacyjnego. Bez pobytu w szpitalu, blizn pooperacyjnych, zwolnienia lekarskiego i długiej rekonwalescencji możemy osiągnąć podobny efekt.

• Przeciwbólowe i przeciwzapalne zabiegi sonochirurgiczne oznacza zaprzestanie stałego przyjmowania leków przeciwbólowych lub odsunięcia w czasie leczenia operacyjnego.

• Zabiegi sonochirurgiczne to zabiegi mini inwazyjne. Bezwzględne przeciwwskazania do ich wykonania zdarzają się bardzo rzadko.