5 zaskakujących faktów o stawach

5 zaskakujących faktów o stawach

Tekst ukazał się w magazynie „Dobre Rady” 

5 zaskakujących faktów o stawach

Jesz galaretki, nie tyjesz, ćwiczysz regularnie. A jednak czasem bolą cię stawy. Czy wiesz, co robisz nie tak? Te informacje mogą cię zdziwić.

1. Nie lubią mięsa, słodyczy i mocnej kawy

Taka dieta dostarcza nam niekorzystnych puryn. Organizm radzi sobie z nimi, przerabiając je na kwas moczowy i usuwając z moczem. Ale do czasu. Gdy jest ich zbyt dużo, nadmiar gromadzi się w stawach. I tak powstaje dna moczanowa, która objawia się bólem i prowadzi do stanu zapalnego. Nieleczona dna może prowadzić do zesztywnienia stawów.

2. Bywają przyczyną bólów głowy

Uciążliwe bóle głowy, bardzo często mylone z objawami migrenowymi mogą być niekiedy skutkiem problemów w stawach skroniowo – żuchwowych. Najczęstszą przyczyną problemów w tych stawach jest przewlekły stres, powodujący zwiększone napięcie mięśniowe. Prowadzi to do zaburzeń pracy stawów, a co za tym idzie pogorszenia jakości i zmiany toru ruchu szczęki. Dobrym pomysłem jest poinformowanie o tym problemie stomatologa oraz fizjoterapeutę.

3. Ich kondycję pogarsza próchnica

Bakterie beztlenowe, odpowiedzialne za rozwój próchnicy, z jamy ustnej dostają się bezpośrednio do krwiobiegu, a stąd mają już otwartą drogę do stawów, serca, nerek. Mogą je uszkadzać, ale także prowokują organizm do nadmiernej reakcji obronnej. W rezultacie układ immunologiczny zamiast niszczyć tylko bakterie, atakuje też tkanki i narządy. Choroby, których przyczyną jest próchnica, to nie tylko zapalenie stawów, ale też infekcja wsierdzia, wrzody żołądka czy cukrzyca.

4. Szkodzi im źle działająca tarczyca

Pośredni wpływ na dysfunkcje stawów ma także nadczynność tarczycy. Dzieje się tak ze względu na niekorzystny wpływ nadczynności tarczycy na mięśnie oraz sprzyjanie pojawieniu się osteoporozy. O złej pracy tarczycy świadczą również skłonność do złamań, kołatanie serca oraz nadmierne wypadanie włosów.

5. Nie przepadają za schodzeniem ze schodów

Wdrapywanie się do góry jest dobrym ćwiczeniem dla naszych mięśni. W drugim kierunku już nie jest tak dobrze – szczególnie dla stawów kolanowych. Schodzenie mocniej obciąża stawy kolanowe, i sprawia że nacisk na chrząstkę  jest dużo większy. Jeśli kolana nie bolą i nie „skrzypią” możesz schodzić i zbiegać, jeśli masz problem lepiej korzystaj z windy.

Daj im witaminę C 

Stawy jej potrzebują, bo ułatwia syntezę kolagenu, a to główny budulec stawów. Pomaga w ich regeneracji i koi ból, gdy zostaną uszkodzone. Organizm ciągle go wymienia, bo kolagen się zużywa, więc na bieżąco potrzebne są nowe dostawy. Witamina C ułatwia również wchłanianie siarczanu glukozaminy i siarczanu chondroityny – składników powszechnie dostępnych preparatów, mających poprawiać stan chrząstki stawowej. Wit C znajdziesz m.in. w cytrusach, natce pietruszki, jagodach goi czy kiszonej kapuście.

Kwas hialuronowy nie tylko dla skóry  

Do niedawna kojarzył się głównie z medycyną estetyczną, dziś jest wykorzystywany w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów, w postaci zastrzyków. Warto go także stosować we wczesnej fazie uszkodzenia chrząstki stawowej, bo pomaga uzupełniać zmniejszającą się z wiekiem ilość płynu stawowego. Kwas hialuronowy spowalnia proces degradacji chrząstki stawowej, poprawia kondycję stawów, odżywia je, zwiększa elastyczność.

Tekst Renata Ciemiega, konsultacja specjaliści: lek. med Maciej Bazała– ortopeda CRS Clinic, Michał Siewert- fizjoterapeuta CRS Clinic.