Zwapnienie w ścięgnach barku

Zwapnienie w ścięgnach barku to dość częsta dysfunkcja, która przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu powodując duże dolegliwości bólowe. W przeważającej ilości przypadków można ją skutecznie wyleczyć poprzez precyzyjny zabieg sonochirurgiczny zwany barbotażem.

• Przyczyny Bólu
  • Objawy
  • Leczenie

Mikrourazy i stany zapalne

Przyczyny odkładania się soli wapnia w ścięgnach nie są do końca znane. Przyczyny można upatrywać w mikrouszkodzeniach związanych z mechanicznym przeciążeniem tych ścięgien, które fizjologicznie mają słabe ukrwienie. Słabe ukrwienie tkanek oznacza obniżone możliwości autogojenia i przebudowania się uszkodzonych komórek.

Zwykle bezpośrednią przyczyną powstawania zwapnień w tej okolicy jest zaburzona mechanika barku spowodowana urazem lub przeciążeniem mięśni i ścięgien. Na skutek nieprawidłowego ustawienia elementów stawowych dochodzi do przeciążania ścięgien stożka rotatorów, a w konsekwencji do uszkodzeń strukturalnych i w konsekwencji do zwapnień. Należy zaznaczyć, że zwapnienia mogą mieć różną konsystencję. W początkowej fazie mają charakter bardziej płynny / żelowy, a następnie zmieniają się w uwapnione ciała stałe.

Ból podczas ruchu ramieniem

Schorzenie występuje najczęściej u osób w wieku 30-60 lat.

Typowym objawem zwapnień w obrębie barku jest ból występujący podczas wykonywania ruchów ramieniem. W zależności od zaawansowania stanu chorobowego ból w początkowej fazie jest mniejszy oraz występuje raczej przy ruchach powyżej poziomu ramienia (sięganie do góry). Następnie dolegliwości stają się bardziej uciążliwe i mogą pojawiać się nawet przy niewielkich ruchach ręką. Dość charakterystyczne są też dyskomfort i ból pojawiające się przy spaniu na boku.

Charakterystyczne objawy:

• ból barku
  • ból podczas ruchu powyżej poziomu ramienia
  • ból podczas ruchów skrętnych kończyny
  • ból nocny podczas leżenia na chorym barku

Sonochirurgia wsparta fizjoterapią

Zwapnienia w ścięgnach barku są doskonale widoczne w badaniu USG, które lekarz w naszej Klinice wykonuje podczas pierwszej konsultacji.

W zależności od stanu klinicznego i obrazu USG lekarz może wykonać zabieg sonochirurgiczny (pod kontrolą sondy USG) polegający na odsysaniu zwapnienia (tzw barbotaż) lub jego rozkawałkowaniu oraz podaniu odpowiednich leków w celu rozpuszczenia i wchłonięcia pozostałości po zwapnieniu. Warto zaznaczyć, że zastosowanie procedury barbotażu jest precyzyjnym działaniem wykonywanym cienką igłą pod kontrolą USG. Dlatego tego rodzaju zabieg sonochirurgiczny nie uszkadza ścięgna objętego zwapnieniem. Jest to ogromna przewaga nieoperacyjnego leczenia zwapnień nad zabiegiem chirurgicznym, który jest inwazyjny dla tkanek otaczających zwapnienie.

Większość Pacjentów ze zwapnieniem w ścięgnach stożka rotatorów kwalifikuje się do leczenia nieoperacyjnego.

Mikrourazy i stany zapalne

Ból podczas ruchu ramieniem

Schorzenie występuje najczęściej u osób w wieku 30-60 lat.

Charakterystyczne objawy:

• ból barku
  • ból podczas ruchu powyżej poziomu ramienia
  • ból podczas ruchów skrętnych kończyny
  • ból nocny podczas leżenia na chorym barku

Sonochirurgia wsparta fizjoterapią

Nasi specjaliści leczący to schorzenie

• lek. Mateusz Przybycień

Zajmuję się leczeniem zachowawczym i operacyjnym schorzeń narządu ruchu oraz kręgosłupa. Pracuję jako chirurg ortopeda w Klinice Traumatologii i Ortopedii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Szczególnym obszarem mojej specjalizacji jest sonochirurgia. Sonochirurgia to tzw. zabiegi małoinwazyjne wykonywane pod kontrolą aparatu ultrasonograficznego (USG).

Twoje płatności w CRS Clinic mogą być odroczone

Pobierz tutaj 6-cyfrowy kod z limitem do 5.000 zł, dzięki któremu możesz odłożyć płatność o miesiąc (za darmo!) lub rozłożyć spłatę na raty.

Już teraz skorzystaj z naszych usług, zapłać później. Zachowaj kod i użyj go w naszej rejestracji podczas płatności.

Zadzwoń   516 167 506    jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o odroczonej płatności w CRS Clinic.

Co mówią pacjenci, którzy wyleczyli bark w CRS Clinic?

• Krzysztof Kozik

Ból barku
    Jestem bardzo zadowolony z wizyty. Dr Mateusz Przybycień to połączenie wiedzy, profesjonalizmu i świetnego kontaktu z pacjentem. Wszystkim polecam.
  • Elżbieta Maciejczuk

Problem ze stawem barkowym
    Pan doktor Mateusz Przybycień na samym wejściu do gabinetu stwarza przyjazną atmosferę. Nie czuje się dużego dystansu i swobodnie się rozmawia. Badania USG wykonał dokładnie i tak samo blokadę. Zależy Panu doktorowi żeby pacjent dobrze się czuł bo ciągle się o to pytał i czy wszystko w porządku. Wszystko o co pytałam i badania dostałam ze szczegółami na piśmie.
  • Romualda Grząba

Ból barków
    Wizyta u doktora Mateusza Przybycienia związana była z bólami barków. Pan Doktor wykonując badanie USG bardzo wyczerpująco wyjaśnił pochodzenie bólu i przedstawił proces leczenia. Pan Doktor jest osobą bardzo kulturalną, empatyczną, polecam niezdecydowanym wizytę u tego Doktora przez duże D.
Więcej historii naszych Pacjentów