dyskopatia lędźwiowa badanie w crs clincic

Co to jest kriolezja kręgosłupa?

Kriolezja (krioneuroliza, krioanalgezja) jest metodą leczenia bólu polegającą na zablokowaniu przewodzenia impulsów nerwowych poprzez miejscowe zamrożenie nerwu. Powoduje to zniesienie odczuwania bólu w danym obszarze ciała.

Autor: dr Andrzej Kowalczyk

Czas czytania: 3 minuty

Kriolezja (krioneuroliza, krioanalgezja) to metoda leczenia bólu polegającą na zablokowaniu przewodzenia impulsów nerwowych poprzez miejscowe zamrożenie nerwu. Powoduje to zniesienie odczuwania bólu w danym obszarze ciała.

Kriolezja jest zabiegiem odwracalnym – nie niszczy struktury nerwu oraz pozbawiona jest ogólnoustrojowego działania ubocznego. Kriolezja zalicza się do tzw. metod sonochirurgicznych (mało inwazyjnych). Przeprowadzana jest przez specjalistę leczenia bólu pod uważną, ciągłą kontrolą głowicy ultrasonograficznej (USG). Użycie USG powoduje, że zabieg jest celowany na konkretny nerw zaopatrujący czuciowo daną okolicę czy staw.

Zabieg kriolezji kręgosłupa jest doskonałą alternatywą dla osób przewlekle stosujących leki przeciwbólowe. Stwarza również nowe możliwości dla chorych czekających na operację kręgosłupa – nie tylko likwiduje ból, pozwalając na spontaniczne zwiększenie aktywności, ale również pozwala na wdrożenie intensywnej rehabilitacji. Dzięki eliminacji bólu i celowanym zabiegom fizjoterapeutycznym części naszych Pacjentów udaje się uniknąć zabiegu operacyjnego.

Zabieg polega na wprowadzeniu w okolicę odpowiedniego nerwu cienkiej sondy. Reakcja zamrażania spowodowana jest gwałtownym rozprężeniem dwutlenku węgla wewnątrz sondy – gaz znajduje się wewnątrz sondy dzięki czemu nie zachodzi ryzyko niepożądanej reakcji będącej wpływem gazu bezpośrednio na organizm Pacjenta. Końcówka sondy obniża swoją temperaturę do ok -70 st. C.

Brak efektów ubocznych i działań ogólnoustrojowych pozwala na wielokrotne stosowanie kriolezji u tej samej osoby bez wywołania jakichkolwiek niepożądanych skutków.

Kriolezja kręgosłupa znajduje zastosowanie w leczeniu i likwidacji bólu w następujących przypadkach:

• zespoły bólowe kręgosłupa lędźwiowego
  • zespoły bólowe kręgosłupa piersiowego
  • ból stawu krzyżowo-biodrowego

Jaka jest skuteczność kriolezji kręgosłupa?

Kwalifikacja do zabiegu kriolezji następuje w trzech etapach:

• testy klinicznych,
  • badania obrazowe (RTG, MRI lub TK),
  • blokada diagnostyczna

Blokada diagnostyczna to kluczowy element procedury zabiegu kriolezji. Polega na ostrzyknięcie pod kontrolą USG lekiem przeciwbólowym gałązki nerwowej odpowiedzialnej za produkcję bodźców bólowych. Zastosowanie ultrasonografii zapewnia odpowiednią precyzję wykonania. Jeżeli pacjent reaguje pozytywnie, czyli ból się zmniejsza, oznacza to pełne wskazania do zabiegu kriolezji. W takim wypadku skuteczność zabiegu kriolezji wynosi około 90%

Dla kogo zabieg kriolezji kręgosłupa?

Zabieg kriolezji kręgosłupa jest wyjątkowo efektywną oraz bezpieczną procedurą, której zastosowanie przynosi nieocenione korzyści pacjentom borykającym się z chronicznym bólem kręgosłupa. Dzięki tej terapii pacjenci doświadczają błyskawicznej ulgi w bólu, a już na drugi dzień po zabiegu są w stanie powrócić do normalnego trybu życia. Co więcej, warto podkreślić, że metoda ta wiąże się z minimalnym ryzykiem wystąpienia skutków ubocznych.

Jednym z kluczowych aspektów, które czynią kriolezję kręgosłupa atrakcyjną opcją terapeutyczną, jest fakt, że nie wymaga ona znieczulenia ogólnego. To oznacza, że pacjenci o różnorodnych schorzeniach współistniejących mogą skorzystać z tej procedury, bez obaw o potencjalne komplikacje związane z narkozą. Dzięki temu metoda kriolezji staje się dostępna dla szerszego grona pacjentów, niezależnie od ich dodatkowych schorzeń czy poważnych dolegliwości zdrowotnych.

Specjaliści leczący to schorzenie

dyskopatia lędźwiowa leczenie