Zmiany zwyrodnieniowe kolana

Kolano bardzo często jest stawem, w którym rozwijają się tzw. zwyrodnienia. Przyczyną tego jest dość zawodna stabilizacja tego stawu przez więzadła oraz duża liczba urazów, których konsekwencje mogą wypływać po latach właśnie jako zmiany zwyrodnieniowe.

Głównym objawem zwyrodnienia jest ból stawu. W leczeniu tej grupy Pacjentów stosujemy skuteczne metody zmniejszania i eliminacji dolegliwości bólowych kolan.

• Przyczyny Bólu
  • Objawy
  • Leczenie

Uszkodzenia i zwyrodnienia chrząstki

Zmiany zwyrodnieniowe tworzą się z powodu przeciążenia chrząstki i uszkodzeń jej struktury. Z czasem nierównomierne obciążanie powierzchni stawowej prowadzi do wytworzenia zgrubień warstwy podchrzęstnej czyli głębokiej warstwy chrząstki. Prowadzi to zwiększonego ciśnienia wewnątrz chrząstki, jej wtórnej degeneracji oraz do zaburzeń tzw. ślizgu stawowego czyli gładkiego przemieszczania się powierzchni stawowych względem siebie.

Najbardziej dokuczliwe dla Pacjentów jest zniszczenie chrząstki po stronie przyśrodkowej kolana oraz w tzw. przedziale przednim czyli pod rzepką. Są to miejsca gdzie występują największe siły nacisku więc one niszczą się szybciej niż inne obszary.

Ból i ograniczenie ruchu

Typowym objawem zmian zwyrodnieniowych chrząstki jest ból. Charakterystyka dolegliwości bólowych będzie różna w zależności od wielu czynników. Wpływ będą miały m.in.: etap choroby, umiejscowienie zmian, dotychczasowe leczenie. Ból zatem może być ostry – nie pozwalający na wykonanie ruchu kolana, przewlekły – ćmiący cały czas z podobnym nasileniem. Ból najczęściej występuje po stronie przyśrodkowej lub z przodu kolana, a czasami boli cały staw. Dolegliwości mogą być wywoływane przez konkretny ruch lub określona aktywność, a niektórych przypadkach staw boli bez uchwytnej przyczyny.

Drugim powszechnym objawem zmian zwyrodnieniowych jest zmniejszenie ruchomości stawu. Osoby cierpiące na tę dolegliwość nie mogą ani wyprostować do końca kolana ani zgiąć w pełnym zakresie. Doprowadzanie stawu do końcowego zakresu ruchu zwykle powiązane jest z bólem.  Utrudnia to wykonanie podstawowych czynności związanych z przemieszczaniem się oraz normalnym funkcjonowaniem na co dzień.

Zniesienie bólu i rozruszanie stawu

Podstawowym celem leczenia jest pozbycie się bólu i zwiększenie ruchomości kolana – chcemy doprowadzić do zwiększenia możliwości normalnego funkcjonowania osoby ze zmianami zwyrodnieniowymi.

W literaturze istnieje wiele dowodów na to, że można bardzo pomóc Pacjentom z chorobą zwyrodnieniową stawu poprzez zastosowanie odpowiednich ćwiczeń rehabilitacyjnych. Niestety odnosi się to do Pacjentów we wczesnej fazie choroby. W rzeczywistości największym problemem jest to, że Pacjenci zgłaszają się do naszej Kliniki w fazie zaawansowanych zmian. Często osoby te mają już diagnozę i wypisane skierowanie na zabieg endoprotezy kolana jednak z różnych powodów nie chcą lub nie mogą poddać się tej operacji.

W zależności od zaawansowania choroby i oczekiwań Pacjenta możemy zaproponować różne zabiegi sonochirurgiczne. Zabiegi sonochirurgiczne charakteryzują się wysoką skutecznością i precyzją – ortopeda podaje lek w bezpośrednie sąsiedztwo zmian zwyrodnieniowych śledząc ruch igły w stawie na ekranie monitora. Podane leki mogą mieć działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe lub regenerujące tkanki.

Na uwagę zasługuje również zabieg kriolezji stawu. To bardzo skuteczna metoda leczenia bólu, niestety bardzie rozpowszechniona w Europie Zachodniej niż w Polsce. Zabieg polega na zamrożeniu nerwów wokół kolana, które są odpowiedzialne za przewodzenie bólu. Specjalista, pod kontrolą aparatu USG, wprowadza specjalną sondę w bezpośrednią okolicę nerwu i go zamraża. Efekt zmniejszenia bólu następuje już w czasie zabiegu i narasta przez kolejne dni.

Uszkodzenia i zwyrodnienia chrząstki

Ból i ograniczenie ruchu

Zniesienie bólu i rozruszanie stawu

Nasi specjaliści leczący to schorzenie

• lek. Maciej Grzeszkiewicz

Zajmuje się leczeniem zachowawczym i operacyjnym schorzeń narządu ruchu. Szczególnym obszarem specjalizacji jest diagnostyka ultrasonograficzna (USG) połączona z wykonywaniem zabiegów sonochirurgicznych w obrębie stawów i tkanek kończyny dolnej: biodra, kolana, stopy oraz ścięgna Achillesa. Specjalizuje się w zabiegach sonochirurgicznych: podawanie leków i kwasów hialuronowych, regeneracji tkanek, kriolezji stawów obwodowych.

• lek. Wojciech Żakiewicz

Zajmuje się leczeniem zachowawczym i operacyjnym schorzeń narządu ruchu. Przez wiele lat zdobywał praktykę kliniczną jako starszy asystent w Katedrze i Klinice Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu Uniwersytetu Medycznego szpitala „Dzieciątka Jezus” w Warszawie.

Od ponad 10 lat specjalizuje się w małoinwazyjnym leczeniu stawów kończyny górnej i dolnej. Szczególnym obszarem zainteresowań jest leczenie zachowawcze poprzez wykonywanie zabiegów sonochirurgicznych – małoinwazyjnych technik przeprowadzanych pod kontrolą USG.

Specjalizuje się również w wykonywaniu zabiegów kriolezji stawów biodrowych i kolanowych jako skutecznych działań przeciwbólowych w chorobie zwyrodnieniowej.

Twoje płatności w CRS Clinic mogą być odroczone

Pobierz tutaj 6-cyfrowy kod z limitem do 5.000 zł, dzięki któremu możesz odłożyć płatność o miesiąc (za darmo!) lub rozłożyć spłatę na raty.

Już teraz skorzystaj z naszych usług, zapłać później. Zachowaj kod i użyj go w naszej rejestracji podczas płatności.

Zadzwoń   516 167 506    jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o odroczonej płatności w CRS Clinic.

Co mówią Pacjenci wyleczeni w CRS Clinic?

• Andrzej Sypniewski

Wspaniałe miejsce! Profesjonalne podejście do pacjenta na każdym poziomie, zaczynając od rejestracji. Trafiłam do kliniki z „kolanem biegacza” i już po 5 wizytach mogłam cieszyć się ponownie bezbolesnymi treningami. Polecam serdecznie!
  • Anita Górska

Polecam z czystym sumieniem, ból pleców i kolan to już przeszłość. Fizjoterapeuci są otwarci dla swoich pacjentów. Warto wracać. 🙂
  • Teresa Popiel – Welnicka

Pan dr Żakiewicz jest bardzo fachowy i profesjonalny.Wizyta przebiega w miłej i przyjaznej atmosferze.Polecam Pana Doktora- rzeczowo i konkretnie wyjaśnia wszystkie szczegóły. Byłam bardzo zadowolona z wizyty CRS Clinic.
  • Hanna Baszczewska Olejniczak

Dr Maciej Grzeszkiewicz ortopeda z powołania, merytoryczny, diagnostyk. Ocena zaawansowania choroby i sposób leczenia b skuteczny. USG bardzo dokładne, precyzyjne, wykonane, wyjaśnienie zmian chorobowych zrozumiale dla cierpiącego pacjenta. (…) Dr cierpliwy, empatyczny, dbający o dobrostan chorego. Dziękuję!
  • Robert Przeorski

Pan Doktor jest naprawdę niezwykłym lekarzem, sympatyczny, empatyczny, a zarazem konkretny, tłumaczy wszystko zrozumiale, dzięki czemu pacjent nie czuje się zaskoczony tym co go czeka. Wspiera w trudnych chwilach.
Więcej historii naszych Pacjentów

Zalety zabiegu sonochirurgicznego

• zabiegi sonochirurgiczne są bardzo precyzyjne – efekt zmniejszenia dolegliwości uzyskujemy bardzo szybko. Dzięki temu po 24-48 godzinach poczujesz poprawę i będziesz mógł wrócić do pracy i codziennych obowiązków.

• część wykonywanych przez nas zabiegów jest alternatywą dla leczenia operacyjnego. Bez pobytu w szpitalu, blizn pooperacyjnych, zwolnienia lekarskiego i długiej rekonwalescencji możemy osiągnąć podobny efekt.

• Przeciwbólowe i przeciwzapalne zabiegi sonochirurgiczne oznacza zaprzestanie stałego przyjmowania leków przeciwbólowych lub odsunięcia w czasie leczenia operacyjnego.

• Zabiegi sonochirurgiczne to zabiegi mini inwazyjne. Bezwzględne przeciwwskazania do ich wykonania zdarzają się bardzo rzadko.