Łydka – co może boleć

Poniżej, w bardzo skróconej formie, przedstawiamy najczęściej spotykane w praktyce dysfunkcje i choroby występujące w okolicy łydki i podudzia. W odpowiednich zakładkach opisujemy:

• przyczynę bólu lub innych dolegliwości – jej nazwę formalną i potoczną
  • charakterystyczne dla danej przyczyny objawy
  • główne kierunki leczenia i sposoby diagnozowania problemu

• Przyczyny Bólu
  • Objawy
  • Leczenie

Możliwe przyczyny

1. łydka tenisisty (pot. „naderwanie łydki”) – jest to uszkodzenie włókien mięśniowych najczęściej w okolicy przejścia mięśnia w ścięgno (powyżej ścięgna Achillesa) po stronie przyśrodkowej łydki.
  2. przeciążenie mięśnia piszczelowego tylnego – najczęściej związane z uprawianiem sportu biegowego
  3. zablokowanie głowy strzałki – ograniczenie ruchomości połączenia pomiędzy kością strzałkową a piszczelową. Połączenie to znajduje się po bocznej stronie łydki tuż poniżej kolana – wyczuwalna pod skórą obła kość.
  4. tendinopatia ścięgna Achillesa (pot. zapalenie Achillesa) – czytaj więcej:
  5. zapalenie kaletki ścięgna Achillesa – stan zapalny w obrębie głębokiej kaletki ścięgna Achillesa zlokalizowanej pod ścięgnem tuż nad guzem piętowym
  6. zespół ciasnoty przedziałów powięziowych podudzia (ang. shin splints, pot. „zespół przedziałów”) – ból przedniej części podudzia występujący po treningu biegowym lub intensywnym marszu
  7. przeciążenie mięśni strzałkowych – dolegliwości umiejscowione z boku łydki, wzdłuż przebiegu kości strzałkowej
  8. rwa kulszowa – czytaj więcej:

Objawy

1. łydka tenisisty (pot. „naderwanie łydki”) – ostry ból po przyśrodkowej stronie łydki podczas chodzenia i aktywności fizycznej; punktowy ból przy nacisku
  2. przeciążenie mięśnia piszczelowego tylnego – „ciągnący” ból od strony przyśrodkowej łydki, może zaczynać się za kostką przyśrodkową i podążać ku przyśrodkowemu mięśniowi łydki; ból przy nacisku na mięsień i ścięgno
  3. zablokowanie głowy strzałki – ból w okolicy tzw. głowy kości strzałkowej (boczna strona łydki, tuz poniżej stawu kolanowego); może promieniować w dół wzdłuż kości strzałkowej
  4. tendinopatia ścięgna Achillesa (pot. zapalenie Achillesa) – ból na przebiegu ścięgna, najczęściej przy przyczepie do pięty lub kilka centymetrów nad piętą; obrzęk; miejscowe zgrubienie; ból przy wspięciu na palce; ból podczas lub po chodzeniu i bieganiu; ból w określonym obuwiu. Czytaj więcej:
  5. zapalenie kaletki ścięgna Achillesa – ból zlokalizowany za ścięgnem Achillesa występujący podczas ruchu i bezpośredniego nacisku na kaletkę
  6. zespół ciasnoty przedziałów powięziowych podudzia (ang. shin splints, pot. „zespół przedziałów”) – ból przedniej powierzchni piszczeli występujący po treningu biegowym; ostry ból uniemożliwiający normalne chodzenie
  7. przeciążenie mięśni strzałkowych – ból z bocznej strony łydki występujący w czasie lub po wysiłku fizycznym; może zaczynać się za kostką boczną
  8. rwa kulszowa – ból „ciągnący” wzdłuż łydki, często jako przedłużenie bólu „schodzącego” od kręgosłupa przez pośladek i udo; zaburzenia czucia na skórze; utrudnione wspięcie na palce lub odrywanie przedniej części stopy od podłoża

Diagnostyka i leczenie podudzia

1. łydka tenisisty (pot. „naderwanie łydki”) – konsultacja ortopedyczna z USG, zabieg sonochirurgiczny, rehabilitacja
  2. przeciążenie mięśnia piszczelowego tylnego – konsultacja ortopedyczna z USG (możliwe zmiany w ścięgnie), zabieg sonochirurgiczny, rehabilitacja
  3. zablokowanie głowy strzałki – ortopedyczne badanie kliniczne, badanie fizjoterapeutyczne, rehabilitacja
  4. tendinopatia ścięgna Achillesa (pot. zapalenie Achillesa) –  konsultacja ortopedyczna z USG, zabieg sonochirurgiczny, rehabilitacja. Czytaj więcej:
  5. zapalenie kaletki ścięgna Achillesa – konsultacja ortopedyczna z USG, zabieg sonochirurgiczny, rehabilitacja.
  6. zespół ciasnoty przedziałów powięziowych podudzia (ang. shin splints, pot. „zespół przedziałów”) – konsultacja ortopedyczna z USG, rehabilitacja
  7. przeciążenie mięśni strzałkowych – konsultacja ortopedyczna z USG, rehabilitacja
  8. rwa kulszowa – ortopedyczne lub neurochirurgiczne badanie kliniczne, rezonans magnetyczny (na zlecenie lekarza), zabieg sonochirurgiczny, rehabilitacja.

Możliwe przyczyny

4. tendinopatia ścięgna Achillesa (pot. zapalenie Achillesa) – czytaj więcej:
  8. rwa kulszowa – czytaj więcej:

Objawy

Diagnostyka i leczenie podudzia

Nasi specjaliści leczący to schorzenie

• lek. Wojciech Żakiewicz

Zajmuje się leczeniem zachowawczym i operacyjnym schorzeń narządu ruchu. Przez wiele lat zdobywał praktykę kliniczną jako starszy asystent w Katedrze i Klinice Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu Uniwersytetu Medycznego szpitala „Dzieciątka Jezus” w Warszawie.

Od ponad 10 lat specjalizuje się w małoinwazyjnym leczeniu stawów kończyny górnej i dolnej. Szczególnym obszarem zainteresowań jest leczenie zachowawcze poprzez wykonywanie zabiegów sonochirurgicznych – małoinwazyjnych technik przeprowadzanych pod kontrolą USG.

Specjalizuje się również w wykonywaniu zabiegów kriolezji stawów biodrowych i kolanowych jako skutecznych działań przeciwbólowych w chorobie zwyrodnieniowej.

• lek. Maciej Grzeszkiewicz

Zajmuje się leczeniem zachowawczym i operacyjnym schorzeń narządu ruchu. Szczególnym obszarem specjalizacji jest diagnostyka ultrasonograficzna (USG) połączona z wykonywaniem zabiegów sonochirurgicznych w obrębie stawów i tkanek kończyny dolnej: biodra, kolana, stopy oraz ścięgna Achillesa. Specjalizuje się w zabiegach sonochirurgicznych: podawanie leków i kwasów hialuronowych, regeneracji tkanek, kriolezji stawów obwodowych.

Link

Przewagi zabiegu sonochirurgicznego nad leczeniem operacyjnym

• Precyzja

Zabiegi wykonywane pod kontrolą USG

• Szybkość

Zabieg trwa krótko, ze znieczuleniem miejscowym

• Skuteczność

Radykalne lub całkowite zmniejszenie bólu

• Bezpieczeństwo

Bez jakichkolwiek skutków ubocznych

• Niski koszt

Ułamek ceny zabiegu operacyjnego

Co mówią pacjenci po leczeniu tego schorzenia?

• Imię i nazwisko

Wyleczone schorzenie
    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
Co mówią pacjenci po leczeniu tego schorzenia?