Barbotage

Co to jest barbotage? Jakie zabiegi operacyjne może poprzedzić lub zastąpić?

Jest to sposób na bezoperacyjne, mini-inwazyjne usuwanie zwapnień w obrębie ścięgien pod kontrolą USG. Taki rodzaj leczenia stosujemy jako alternatywę wykonywania artroskopii na stole operacyjnym np. u pacjentów z „wapniejącym zapaleniem ścięgien stożka rotatorów”.

Jak wygląda zabieg barbotage?

W pierwszej kolejności wykonywane jest diagnostyczne badanie USG. Następnie skóra jest dezynfekowana i podane jest miejscowe znieczulenie.

Lekarz- diagnosta wprowadza igłę dokładnie w miejsce zwapnienia obserwując iniekcję na obrazie monitora USG. Zwapnienie zostaje usunięte. Następuje kilkakrotne nakłucie ścięgna w celu przyspieszenia procesu gojenia tkanki oraz iniekcja z kolagenu lub sterydu.

Zabieg jest bezpieczny, niesie bardzo małe ryzyko infekcji.

Po zabiegu nie ma potrzeby stosowania ortez unieruchamiających, pacjent już następnego dnia jest w stanie wrócić do czynności dnia codziennego.

W celu utrzymania prawidłowego, bezbolesnego zakresu ruchomości tkanek i stawów, pacjent powinien odbyć 3-5 sesji fizjoterapii indywidualnej.

Zalety zabiegu barbotage

• nie wymaga hospitalizacji, jest wykonywany podczas wizyty lekarskiej
  • nie wymaga znieczulenia ogólnego
  • pozwala na precyzyjne zlokalizowanie zwapnienia w ścięgnie

Udowodniono, że barbotage*:

• jest dużo bardziej efektywny niż wykonanie iniekcji sterydowej
  • znacznie zmniejsza dolegliwości bólowe,
  • w połączeniu z fizjoterapią znacznie poprawia zakres ruchomości
  • 70% pacjentów odczuwa poprawę i wraca do czynności dnia codziennego*

*de Witte PB, Selten JW, Navas A, Nagels J, Visser CP, Nelissen RG, Reijnierse M. Calcific tendinitis of the rotator cuff: a randomized controlled trial of ultrasound-guided needling and lavage versus subacromial corticosteroids. Am J Sports Med. 2013 Jul;41(7):1665-73. Rima Aina, MD, Etienne Cardinal, MD, Nathalie J. Bureau, MD, Benoit Aubin, MD and Paul Brassard. Calcific Shoulder Tendinitis: Treatment with Modified US-guided Fine-Needle Technique. Radiology 2001;221:455-461.

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ