Zwichnięcie / niestabilność ścięgien mięśni strzałkowych

Przyczyny

Ścięgna mięśni strzałkowych leżą “schowane” w bruździe kostnej za kostką boczną stawu skokowego.

Na miejscu trzymają je specjalne więzadełka zwane troczkami. Podczas gwałtownego skurczu / napięcia mięśni ścięgna mogą rozerwać troczki przemieszczając się ponad kostką. Najczęściej dochodzi do tego w połączeniu ze skręceniem kostki lub podczas gwałtownej obrony mięśniowej przed skręceniem. Niewygojenie tych więzadeł po urazie lub stan chronicznego zwichania / podwichania ścięgien prowadzi do stanów zapalnych, osłabienia struktury a w sytuacji ekstremalnej może prowadzić do ich zerwania.

Objawy

• przeskakiwanie w okolicy kostki bocznej przy ruchach stopy (często zauważalne pod skórą)
  • ból za kostką boczną podczas aktywności
  • bolesność uciskowa
  • obrzęk ścięgien

Diagnoza

Rozpoznanie stawiane jest na podstawie wywiadu i testów klinicznych. Do potwierdzenia rozpoznania posiłkuje się badaniem ultrasonograficznym (USG), które pomaga rozpoznać i różnicować pomiedzy stanem zapalnym ścięgna, stanem zapalnym pochewki ścięgna, uszkodzeniem troczków, uszkodzeniem struktury ścięgna. Przy podejrzeniu uszkodzeń kostnych wykonuje się badanie rentgenowskie (RTG).

Leczenie

W przypadku świeżego uszkodzenia troczków ścięgien mięśni strzałkowych może być zastosowane leczenie zachowawcze polegające na unieruchomieniu stawu skokowego w ortezie lub czasowym opatrunku gipsowym.

W razie przewlekłych problemów  i towarzyszącego im stanu zapalnego czy uszkodzenia struktury więzadła lub ścięgna stosuje się zabiegi mini-inwazyjne np.: iniekcję przeciwzapalną czy iniekcję kolagenową.

W przypadku niepowodzenia leczenia zachowawczego rekomenduje się chirurgiczną stabilizację ścięgien.

Specjaliści

ortopeda Michał Bartoszewicz