Łokieć tenisisty

Wprowadzenie

Dysfunkcja, której nazwa może być myląca – coraz częściej z objawami bólowymi nadkłykcia bocznego kości ramiennej zgłaszają się pacjenci wykonujący pracę siedzącą niż osoby aktywne sportowo.

Łokciem tenisisty określana jest choroba/ stan zapalny/ degeneracja ścięgien mięśni prostowników nadgarstka w miejscu przyczepu do kości ramiennej (entezopatia).

Obecnie coraz częściej, jako czynnik wyzwalający objawy, bierze się pod uwagę występowanie uogólnionego czynnika zapalnego w organiźmie związanego np z dużym stężeniem prozapalnych składników diety.

Przyczyny

Bezpośrednią przyczyną wystąpienia dolegliwości bólowych są raczej powtarzalne ruchy nadgarstka i utrzymywanie go w niefizjologicznym ustawieniu przez długi czas niz jednorazowe przeciążenie mięśni prostowników.

Objawy

Większość pacjentów zgłasza dolegliwości bólowe zlokalizowane po bocznej stronie stawu łokciowego, często promieniujące wzdłuż mięśni prostowników do nadgarstka. Zaciskanie dłoni, uścisk dłoni (powitanie) zwykle jest bolesne i prowadzi do nawykowego oszczędzania kończyny.

Diagnoza

Diagnoza stawiana jest na podstawie badania klinicznego i potwierdzona badaniem ultrasonograficznym. Należy wykluczyć dysfunkcję stawu ramienno – promieniowego, która powoduje zbliżone objawy kliniczne. Badanie USG wyklucza bądź potwierdza występowanie uszkodzeń strukturalnych i degeneracyjnych w obrębie przyczepu ścięgien do kości (enteza). Zastosowanie funkcji doppler – badanie przepływu krwi w obszarze dysfunkcji – może wskazywać na aktywny stan zapalny tkanki. W badaniu klinicznym uwzględniamy zakres ruchomości/ funkcję stawu ramiennego – ograniczenia ruchomości, spadek siły czy złe ustawienie łopatek może być pierwotną przyczyną przeciążenia łokcia.

Leczenie

W przypadku łokcia tenisisty stosujemy leczenie zachowawcze. Niestety, z uwagi na to, że ręka jest używana przez Pacjenta w zasadzie w trybie ciągłym często leczenie rozciąga się w czasie. W extremalnych przypadkach należy rozważyć czasowe unieruchomienie kończyny na temblaku. Środki lecznicze dobieramy w zależności od kilku zmiennych:

• czas od początku wystąpienie objawów
  • stan tkanek na podstawie badania usg: strukturalne uszkodzenie, degeneracja, chroniczny/ ostry stan zapalny
  • poziom aktywności Pacjenta
  • ograniczenia ruchomości nadgarstka, stawu ramiennego, łopatki, szyi

Fizjoterapia wspomagana może być  miejscowo przez farmakoterapię i zabiegi mini-inwazyjne:

SPECJALIŚCI

lekarz Marcin Błoński