Złamanie kości łódeczkowatej

Przyczyny

Najczęstszą przyczyną pęknięcia/złamania kości łódeczkowatej jest uraz bezpośredni, czyli upadek na nadgarstek (z reguły zgięty grzbietowo – dłoń jest w ustawieniu typowym do podporu). Często uraz ten nie powoduje zbyt drastycznych dolegliwości – może nie wystąpić wydany obrzęk a ból może być przez dłuższy czas na poziomie akceptowalnym dla pacjenta. Diagnostyka tej kontuzji także może być utrudniona, ponieważ sama kość jest mała a uszkodzenie bardzo często ma formę pęknięcia  a nie oczywistego złamania. Stąd też łatwo o przeoczenie, szczególnie jeśli zdjęcie radiologiczne (RTG) jest wykonane niestarannie lub na zużytym aparacie. Warto wspomnieć, że aż 60% wszystkich urazów nadgarstka to uszkodzenia kości łódeczkowatej.

Rys. Złamanie kości łódeczkowatej.

• ból
  • obrzęk
  • bólowe ograniczenie ruchomości nadgarstka

Diagnoza

Rozpoznanie stawiane jest na podstawie wywiadu oraz badania klinicznego. Właściwym badaniem obrazowym jest zdjęcie rentgenowskie (RTG), a w przypadkach nieoczywistych tomografia komputerowa (CT).

Leczenie

W przypadkach złamań bez przemieszczenia można rozważyć leczenie zachowawcze polegające na sztywnym unieruchomieniu przez 4-6 tygodni.

Przemieszczeniu odłamu kości łódeczkowatej lub złamanie ⅓ bliższej kości (z przemieszczeniem lub bez) kwalifikuje się do zabiegu operacyjnego. Metoda zabiegu i sposób ufiksowania odłamu kostnego zależy od indywidualnej oceny danego przypadku.

Ze względu na fizjologiczne bardzo słabe ukrwienie złamania kości łódeczkowatej należą do grupy trudno gojących się złamań. Dość często spotykane opóźnienie diagnozy/postawienie nieprawidłowej wstępnej diagnozy zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń zrostu i późniejszych powikłań.

Specjaliści