Przykurcz (choroba) Dupuytrena

Przyczyny

Przyczyna powstania przykurczu Dupuytrena nie jest znana. Wskazuje się na predyspozycje genetyczne – co trzecia osoba, u której zdiagnozowano to schorzenie, ma chorego w rodzinie. Czynniki predysponujące to mikrourazy okolicy związane np. z pracą zawodową, nadmierne spożywanie alkoholu, palenie tytoniu, zła dieta.

Choroba Dupuytrena związana jest z przykurczem rozcięgna dłoniowego. Może on wystąpić w obrębie włókien podłużnych rozcięgna (wtedy powstaje przykurcz zgięciowy palców, najczęściej małego i serdecznego) lub w warstwie poprzecznej rozcięgna (uwidaczniają się wciągnięcia skóry, zgrubienia, guzki w obrębie całej dłoni i palców).

Choroba dotyka częściej mężczyzn, niż kobiet i ma zazwyczaj cięższy przebieg. Rzadko rozwija się przed 40. rokiem życia. Ma charakter postępujący i powoduje pojawienie się guzków na dłoni i palcach. Wraz z rozwojem schorzenia może dojść do mimowolnego zgięcia palców do wewnątrz dłoni.

• faza początkowa – drobne zgrubienia i guzki pod skórą (bezbolesne)
  • faza zaawansowana – stwardniałe pasma biegnące od dłoni do palca
  • ograniczenie ruchomości palców
  • nadmierna potliwość dłoni

Diagnoza

Rozpoznanie stawiane jest na podstawie wywiadu oraz badania klinicznego.

Rys. Przykurcz Dupuytrena.

Leczenie

W przypadkach mniej zaawansowanych można wykorzystać mało inwazyjny zabieg, tzw. fasciotomię igłową. Podczas zabiegu lekarz – w warunkach ambulatoryjnych – igłą wbijaną nad miejsce przykurczu stara się oddzielić pasma zgrubiałej tkanki łącznej. Skuteczność tego zabiegi określana jest jako niska.

W bardziej zaawansowanych przypadkach proponowane jest leczenie operacyjne tzw. fasciotomia, podczas której dokładnie usuwana jest zmieniona chorobowo tkanka.

Specjaliści