Zapalenie ścięgna lub uszkodzenie ścięgna bicepsa (mięśnia dwugłowego ramienia)

Rys. obrazuje zapalenie ścięgna głowy długiej bicepsa (ang. biceps tendonitis)

Część mięśnia dwugłowego tzw głowa długa  kończy się w zasadzie wewnątrz stawu ramiennego przyczepiając się do obrąbka stawu i górnej części panewki. Ze względów biomechanicznych ścięgno to jest narażone na duże przeciążenia. Stan zapalny ten struktury bardzo często jest oznaką osłabienia/ uszkodzenia innych tkanek stabilizujących staw. Z tego względu diagnozując zapelenie ścięgna należy przeprowadzić wnikliwą diagnostykę kliniczną i obrazową, aby wykluczyć chorobę np. ścięgien mięśni stożka rotatorów.

Przyczyny

Przyczyną zapalenia bądź uszkodzenia ścięgna może być gwałtowne napięcie czy rozciągnięcie mięśnia dwugłowego ramienia. Jednak najczęściej mamy do czynienia z przewlekłym stanem zapalnym wynikającym z przeciążenia tego ścięgna z powodu nadmiernej pracy mechanicznej. Praprzyczyną takiego stanu może być pierwotne zapalenie kaletki podbarkowej, uszkodzenie stożka rotatorów czy dawny, nie zrehabilitowany, uraz barku. Na przeciążenie ścięgna głowy długiej bicepsa wpływa również postawa ciała – wysunięte w przód barki, “garbienie się”.

Objawy

Typowym objawem jest nagły/ kłujący ból w przedniej części barku podczas ruchu. Nasilenie objawów może być zależne od pozycji łopatek – przy łopatkach ściągniętych do kręgosłupa bólu może być mniej.

Nagły ból połączony z uczuciem zerwania struktury w okolicy barku rzeczywiście może być objawem całkowitego zerwania tego ścięgna. W takiej sytuacji mamy też do czynienia z deformacją mięśnia dwugłowego ( część mięśnia ulega rozluźnieniu tworząc wypukłość, tzw “pop-eye deformity”).

Diagnoza

Diagnoza jest stawiana na podstawie badania klinicznego (testów klinicznych) oraz badania ultrasonograficznego w celu określenia ewentualnych uszkodzeń strukturalnych samego ścięgna jak również innych struktur okołostawowych typu: kaletka podbarkowa, obrąbek stawu, stożek rotatorów.

Leczenie

Model leczenia Pacjentów z zapaleniem ścięgna mięśnia dwugłowego ramienia (bicepsa) wynika z naszego doświadczenia klinicznego – jest to połączenie działań lekarza z pracą fizjoterapeuty.

W zależności od stanu klinicznego i obrazu USG lekarz może wykonać:

• punkcję – ewakuację płynu z pochewki ścięgna
  • iniekcję przeciwzapalną
  • iniekcję regeneracyjną
  • iniekcję z kwasu hialuronowego
  • zabieg dry needling/ tendon fenestration

Wymienione zabiegi są przeprowadzane przy użyciu aparatury ultrasonograficznej – są to zabiegi sonochirurgiczne. Dzięki użyciu głowicy USG można dokładnie śledzić lokalizację igły i mieć pewność, że zabieg jest wykonany precyzyjnie w odpowiednim miejscu. Po zabiegu Pacjenci zapraszani są na wizytę kontrolną w celu oceny gojenia się ścięgna.

W czasie konsultacji kontrolnej lekarz prowadzący wydaje zgodę na rozpoczęcie procesu fizjoterapii. Fizjoterapia jest integralną częścią procesu leczenia tej dysfunkcji. Poprawa ruchomości stawu, stabilizacji łopatki oraz funkcji obręczy barkowej minimalizuje ryzyko nawrotu stanu zapalnego i przeciążenia tej okolicy.

Cały proces leczenia zajmuje ok 6-8 tygodni.