Choroby zawodowe pracowników biurowych – prawdy i mity o cieśni nadgarstka!

Zespół cieśni nadgarstka znajduje się na liście chorób zawodowych. Wtłaczane jest nam do głowy, że „nieprawidłowe ustawienie” nadgarstka podczas pracy na klawiaturze czy myszce jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do wystąpienia tej jednostki chorobowej.

Tymczasem, medyczne źródła naukowe* wskazują, iż w większości przypadków, przyczyna zespołu cieśni kanału nadgarstka jest nieznana a najbardziej predysponującymi czynnikami do tego schorzenia są: płeć (kobiety), wiek (40-60lat) oraz czynniki genetyczne i antropometryczne (wielkość kanału nadgarstka).

Mniej istotne okazują się być – wykonywanie powtarzalnej pracy manualnej (np. praca na klawiaturze) i wibracjeRównież ilość pracy przy komputerze nie ma znaczenia!
Cieśń kanału nadgarstka może także występować wtórnie, wskutek przebytych urazów lub innych nieprawidłowości ograniczających tunel nadgarstka.

Co to właściwie jest cieśń nadgarstka?

Jest to kompresja (ucisk)  nerwu pośrodkowego na poziomie nadgarstka. Przyczyna tego ucisku jest w większości przypadków nieznana. Ucisk spowodowany jest przez zmniejszenie przestrzeni dla nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka, który utworzony jest pomiędzy kośćmi, a troczkiem zginaczy nadgarstka.
Przez ten tunel oprócz nerwu pośrodkowego przebiega również 9 ścięgien zginaczy nadgarstka i palców!

Objawy cieśni nadgarstka.

Uciśnięty i napięty nerw pośrodkowy może powodować mrowienie/drętwienie dłoniowej (wewnętrznej) strony ręki i palców a także być przyczyną osłabienia chwytu ( wypadania przedmiotów z rąk). Na początku objawy występują tylko w nocy, następnie również w dzień, towarzyszy im obrzęk i grubienie okolicy nadgarstka po wewnętrznej stronie. W zaawansowanym stadium objawy mogą być stałe i trwać nawet latami.

Co robić w przypadku występowania objawów cieśni nadgarstka?

Należy wybrać się do ortopedy lub fizjoterapeuty, który wykona badanie kliniczne i postawi diagnozę. Czasami skieruje na badanie EMG. Jeżeli diagnoza potwierdzi występowanie cieśni nadgarstka, w zależności od stopnia zaawansowania choroby, istnieje kilka dróg postępowania:

– leczenie zachowawcze –noszenie odpowiedniej ortezy stabilizującej nadgarstek w pozycji neutralnej,

– iniekcje (zastrzyki) steroidowe

– fizjoterapia, która powodować będzie zwiększanie światła kanału poprzez mobilizacje kości nadgarstka, rozluźnianie tkanek miękkich oraz usprawnianie poruszania się nerwu w obrębie kanału. Sprawny fizjoterapeuta sprawdzi również „kondycję” kręgosłupa szyjnego skąd „wychodzi” nerw pośrodkowy oraz zbada syndrom górnego otworu klatki piersiowej.
W przypadku braku powodzenia fizjoterapii stosuje się zabiegi chirurgiczne polegające na uwolnieniu ( nacięciu) troczka zginaczy przez co uzyskiwana jest dekompresja kanału nadgarstka co niweluje uporczywe objawy.

W przypadku w/w objawów lub podejrzenia cieśni nadgarstka w CRS Clinic możesz skonsultować się z każdym fizjoterapeutą (http://www.crsclinic.pl/kadra/) lub ortopedą, specjalistą od schorzeń ortopedycznych ręki – dr. Maciejem Bazała (http://www.crsclinic.pl/kadra/dr-maciej-bazala/)

Zapisy- tel 516 167 506.

Zapraszamy!

* literatura:
1. Chammas M, Boretto J, Burmann LM, Ramos RM, dos Santos Neto FC, Silva JB. Carpal tunnel syndrome – Part I (anatomy, physiology, etiology and diagnosis). Revista Brasileira de Ortopedia. 2014;49(5):429-436. doi:10.1016/j.rboe.2014.08.001.
2. Chammas M, Boretto J, Burmann LM, Ramos RM, Neto FS, Silva JB. Carpal tunnel syndrome – Part II (treatment). Revista Brasileira de Ortopedia. 2014;49(5):437-445. doi:10.1016/j.rboe.2014.08.002.