Powięź

Powięź. Co to jest taśma mięśniowo-powięziowa?

pawel,

Powięź. Taśmy czy łańcuchy mięśniowo – powięziowe?

Powięź. W ostatnich latach bardzo popularne stało się pojęcie taśm mięśniowo – powięziowych, nazywanych również łańcuchami (ang. Anatomy Trains). Jest doskonale znane zarówno wśród fizjoterapeutów, jak i lekarzy czy sportowców. Czym właściwie są taśmy mięśniowo – powięziowe? I skoro tak dużo się o nich słyszy – czy jest to przełomowe odkrycie ostatnich lat?

Koncepcję łańcuchów mięśniowo – powięziowych opisał w 2001 roku Thomas W. Myers w swojej książce „Anatomy Trains”. To dzięki niemu zyskała ona tak ogromną popularność na całym świecie – co ważne, nie tylko w środowisku medycznym. Warto jednak zaznaczyć, że pierwsze znane nam próby opisania tego zjawiska sięgają XIX wieku (nie wykluczone, że tematem zajęto się jeszcze wcześniej, w starożytności). Czytaj dalej

Choroby zawodowe pracowników biurowych – prawdy i mity o cieśni nadgarstka!

kasia,

Zespół cieśni nadgarstka znajduje się na liście chorób zawodowych. Wtłaczane jest nam do głowy, że „nieprawidłowe ustawienie” nadgarstka podczas pracy na klawiaturze czy myszce jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do wystąpienia tej jednostki chorobowej.

Tymczasem, medyczne źródła naukowe* wskazują, iż w większości przypadków, przyczyna zespołu cieśni kanału nadgarstka jest nieznana a najbardziej predysponującymi czynnikami do tego schorzenia są: płeć (kobiety), wiek (40-60lat) oraz czynniki genetyczne i antropometryczne (wielkość kanału nadgarstka).

Czytaj dalej

Twoje ABC na ból pięty.

kasia,

Ból pięty może występować zarówno u osób mało aktywnych jak i u tych, które trenują bardzo intensywnie. Powodów może być  naprawdę wiele. Najczęściej lekarz zleca nam zrobić RTG i słyszymy diagnozę – „ostroga piętowa” – co w praktyce oznacza zapalenie rozcięgna podeszwowego w okolicy przyczepu do guza piętowego.  Zdradzimy Wam kilka sposobów (tricków), które w połączeniu efektywnie niwelują uporczywy ból podczas chodzenia.

Czytaj dalej

Jak unikać kontuzji kolan – porady fizjoterapeuty dla kolarza.

kasia,

Czy wiecie jakie „okoliczności” sprzyjają problemom bólowym kolana? Czym skutkują asymetrie posturalne bądź brak specyficznej fizjoterapii sportowej po przebytej kontuzji? Jaki wpływ na kondycję kolan mają gwałtowne zwiększanie dystansów czy nieumiarkowany treking pojazdów? Dowiedzcie się co doprowadza do przeciążenia najbardziej narażonych struktur w kolanie – wypowiada się Tomasz Sołowiński – fizjoterapeuta CRS Clinic specjalizujący się w fizjoterapii sportowej kolarzy.

Czytaj dalej

Czym jest stabilizacja centralna (ang. core stability) w treningu cyklisty.

kasia,

Sprawna stabilizacja centralna nie jest bynajmniej związana z „kaloryferem” na brzuchu! Termin „stabilizacja centralna” (ang. core stability) odnosi się do wydolności głębokich mięśni tułowia, których rolą jest kontrola centrum naszego ciała (region miedniczno-lędźwiowy) w statyce i dynamice. Kolarz z silnymi nogami, ale słabą centralną stabilizacją, to trochę jak rower z hipermarketu, do którego założono pełen napęd z najnowszej grupy XTR. Nic po większości zalet XTR-a, kiedy z każdym obrotem korbami rama gnie się jak plastelina.

Czytaj dalej

Upadki i przeciążenia – jak wspomagać kolarza?

kasia,

Upadki kolarskie najczęściej skutkują obrażeniami górnych partii ciała w wyniku chronienia się ręką w lub uderzenia barkiem o podłoże lub przeszkodę. Najczęstszym kolarskim złamaniem jest złamanie obojczyka, a najczęstszym urazem stawowym – zwichnięcie stawu barkowo-obojczykowego.

Druga grupą kolarskich problemów z narządem ruchu są urazy przeciążeniowe, czyli takie, które powstają stopniowo i wynikają z szeroko rozumianych błędów treningowych oraz charakterystyki dyscypliny. Część tych urazów związana jest z długotrwałym utrzymywaniem zgięciowej pozycji – najczęściej bóle lędźwiowego odcinka kręgosłupa, a część z ogromną powtarzalnością wykonywanych obrotów korbami – najczęściej ból okolicy kolana.

Na obrażenia ostre powstające na skutek upadku wpływ mamy niestety ograniczony – prewencją będzie trening techniki jazdy i techniki upadania oraz jazda w kasku i ew. innych ochraniaczach. Kapitalny wpływ mamy natomiast na minimalizację ryzyka wystąpienia urazów typu przeciążeniowego.

Czytaj dalej

Kolarz u fizjoterapeuty.

kasia,

Fizjoterapeuta w kontekście kolarstwa, najczęściej kojarzy się z członkiem zespołu zawodowej grupy, który jest odpowiedzialny za masowanie zawodników… Nie należy jednak mylić fizjoterapeuty z masażystą, a jego usługi dedykowane są także dla amatorów.
Najogólniej mówiąc fizjoterapeuta to specjalista zajmujący się rozwijaniem, utrzymywaniem i przywracaniem maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych jednostek lub grup. W kolarstwie, jak i innych dyscyplinach sportu fizjoterapeuta, będzie zajmował się szeroko rozumianą ochroną zdrowia zawodników.

Czytaj dalej

Kolarzu – unikaj kontuzji kolana! 4 kluczowe ćwiczenia.

kasia,

Pierwotna przyczyna problemu bólowego przedniego przedziału kolana u cyklisty może leżeć poza stawem, a nawet poza nim samym. Zawsze najpierw warto sprawdzić sprzęt, bo tutaj źródła problemu są najłatwiejsze do wyeliminowania. Szukając problemu od samego dołu należy spojrzeć na korby. Jazda na zbyt długich ramionach korb będzie pretendować do przeciążania tego stawu. Po pierwsze wydłużenie korby wymaga większego zgięcia w kolanie, a kompresja w stawie rzepkowo-udowym rośnie wraz z kątem zgięcia (w warunkach zamkniętego łańcucha kinematycznego), po drugie to jakbyśmy cały czas jechali na wyższym biegu. Optymalna długość ramion korb zależy od wymiarów jeżdżącego, rozmiaru roweru i stylu jazdy.

Czytaj dalej

Stabilizacja centralna „core” – trening dla kolarzy.

kasia,

Trening centralnej stabilizacji powinien być stałym elementem treningu uzupełniającego w kolarstwie. Powinien być prowadzony równolegle z ćwiczeniami zapobiegającymi powstawaniu dysbalansu napięcia mięśni powierzchownych, charakterystycznego dla kolarstwa, oraz ćwiczeniami propriorecepcji.

Aby trening stabilizacji w kolarstwie był funkcjonalny i jego stosowanie przynosiło optymalne efekty w warunkach treningu/wyścigu kolarskiego, powinien być on specyficzny dla tej dyscypliny, to znaczy zawierać elementy pozycji i ruchów charakterystyczne dla jazdy rowerem.

Czytaj dalej

Nasi specjaliści na Joint Preservation Congress 2017!

kasia,

Nasi specjaliści na Joint Preservation Congress 2017!

To już kolejna odsłona wydarzenia skupiającego specjalistów ortopedii z całego świata. W Warszawie odbył się jeden z największych i najbardziej prestiżowych Kongresów w Polsce: Joint Preservation Congress. Tym razem postanowiliśmy podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem w zakresie fizjoterapii sportowej. Fizjoterapeuta Tomasz Sołowiński wystąpił z wykładem na temat obciążeń stawu kolanowego podczas jazdy na rowerze.

W kongresie uczestniczył również fizjoterapeuta Jacek Grabowski.

Czytaj dalej

Ćwiczenia w ciąży. Prawdy i mity.

kasia,

Jeżeli dbacie o swoją kondycję fizyczną i właśnie zaszłyście w ciążę, odpowiedzi na poniższe pytania z pewnością rozwieją Wasze wątpliwości na temat ćwiczeń jakie można uprawiać będąc w ciąży.
Pyta Marta Lech – Maciejewska „Super Styler” (MLM) a odpowiada specjalistka CRS Clinic w dziedzinie fizjoterapii kobiet w ciąży -Monika Grzegorzewicz (MG).

Czytaj dalej

Elementy jogi w terapii stawów i kręgosłupa w CRS Clinic.

kasia,

Już od dawna znany jest leczniczy wpływ praktyki jogi na cały organizm człowieka. W CRS Clinic coraz częściej wykorzystujemy elementy jogi wg Iyengara podczas fizjoterapii.

Dlaczego akurat ten rodzaj jogi jest szczególnie przydatny w fizjoterapii? Bo zwraca uwagę na aspekt różnic pomiędzy budową anatomiczną oraz „kondycją układu ruchu” pomiędzy praktykującymi jogę. Dzięki temu osoby z dysfunkcjami ukłądu ruchu (stawów, mięśni, kręgosłupa) mogą zacząć swoją przygodę z jogą pod okiem fizjoterapeuty.

Czytaj dalej

Zaczynasz biegać? Dowiedz się na co zwrócić uwagę żeby nie nabawić się kontuzji!

kasia,

Kiedy zbliża się wiosna coraz więcej osób decyduje się, żeby zacząć biegać. Na co powinni zwrócić uwagę, żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Jeśli osoba dopiero zaczyna przygodę z bieganiem a w szczególności jeśli do tej pory nie była aktywna sportowo i w dodatku ma siedzącą pracę, powinna zdecydowanie przed rozpoczęciem treningów sprawdzić swój stan zdrowia pod kątem braku przeciwwskazań do biegania. Konsultacja z lekarzem medycyny sportowej pozwoli wykluczyć przeszkody medyczne m.in. te od strony układu krążeniowo-oddechowego, natomiast konsultacja fizjoterapeutyczna – bariery funkcjonalne, czyli te wynikające z deficytów czynnościowych narządu ruchu jak ograniczeń w ruchomości stawów, sile mięśniowej, stabilności, koordynacji nerwowo-mięśniowej etc.

Trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać do biegania?

Czytaj dalej

Koniec ery nudnych i nieefektywnych ćwiczeń mięśni dna miednicy! Poznajcie aplikację PelviFly!

kasia,

 

Dzięki aplikacjom mobilnym możemy być pod czujną „obserwacją” fizjoterapeuty i trenować mięśnie dna miednicy nie wychodząc z domu.

 

Trening mięśni dna miednicy przeznaczony jest dla kobiet:

  • chcących wrócić do formy po porodzie,
  • będących w okresie przed i w trakcie menopauzy,
  • mających objawy nietrzymania moczu podczas wysiłku,
  • aktywnie uprawiających sport,
  • chcących poprawić jakość życia seksualnego.

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, które rekomenduje ćwiczenia jako pierwszy krok w procesie leczenia powikłań poporodowych związanych z niewydolnością tzw. „mięśni Kegla”, CRS Clinic ma w swojej ofercie fizjoterapię przeznaczoną tylko dla kobiet.

Czytaj dalej

Rola napięcia mięśniowo – powięziowego i jego wpływ na wyniki sportowe.

kasia,

Aby wyjaśnić rolę prawidłowego napięcia mięśniowo- powięziowego zacznijmy od analizy dnia codziennego. Okazuje się, że nasza praca, stres a także podejmowane przez nas różne rodzaje aktywności fizycznej  – mają ogromny wpływ na występujące w naszym organizmie napięcie mięśniowo – powięziowe. Często aktywności dnia codziennego mogą prowadzić do zaburzeń napięcia mięśniowo- powięziowego i powodować liczne ograniczenia w naszym ciele.

Czytaj dalej

Trening na trampolinach a wydolność mięśni dna miednicy u kobiet.

kasia,

Jumping fitness, czyli zajęcia, które całościowo odbywają się na mini trampolinach cieszą się coraz większą popularnością wśród kobiet. Ta świetna zabawa oraz ciekawie zbudowane treningi cieszą, dopóki uczestniczki nie zauważą u siebie pierwszych epizodów gubienia moczu. Często zdarza się, że kobiece mięśnie dna miednicy potocznie nazywane mięśniami Kegla nie potrafią znieść obciążeń, które generowane są w trakcie godzinnego treningu na trampolinie. Szybka zmiana tempa skoków wpływa na zaburzenia częstotliwości skurczów mięśni dna miednicy. W wyniku częstych i długotrwałych treningów kobiety tracą kontrolę nad tymi mięśniami. Dochodzi do zaburzeń prawidłowych reakcji, co może doprowadzić do przykrych konsekwencji, tj. nietrzymania moczu, czy obniżenia narządu rodnego. Na szczególne niebezpieczeństwo narażone są kobiety, u których mięśnie dna miednicy są dodatkowo osłabione w wyniku ciąży i porodu.

Jeżeli masz wątpliwości czy trening z trampolinami jest odpowiedni dla Ciebie, sprawdź wydolność swoich mięśni dna miednicy podczas konsultacji UG w CRS Clinic. Fizjoterapeutka Monika Grzesik wytłumaczy Ci co robić aby trening był bezpieczny.

Zapraszamy!

Czy wiesz, że możliwa jest rehabilitacja w wodzie po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego (ACL)?

kasia,

O atutach rehabilitacji w wodzie przeczytasz w artykule, którego współautorem jest Robert Slodownik – fizjoterapeuta CRS Clinic.

Pełen tekst artykułu: „Rehabilitacja w wodzie po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego (ACL)” tutaj :Ogonowska_Slodownik_2016.

Czym IGŁOTERAPIA różni się od AKUPUNKTURY?

kasia,

Mimo, że suche igłowanie (dry needling) bywa niekiedy w popularnym piśmiennictwie nazywane „zachodnią akupunkturą”, nie ma z akupunkturą nic wspólnego poza wykorzystaniem tego samego narzędzia, czyli igły. W akupunkturze, która wywodzi się z tradycyjnych wschodnich systemów medycznych nakłuwa się z góry określone punkty w przypadku istnienia różnych dolegliwości. Zabieg ma na celu leczenie poprzez przywrócenie równowagi energii w organizmie.

Czytaj dalej

Biegacze radzą się specjalistów CRS Clinic.

kasia,

Zaczynam biegać i jestem zmuszona/y zaprzestać ze względu na bóle kolan. Skąd mogą się brać? Jak im zapobiegać? Odpowiada Monika Grzesik – fizjoterapeutka CRS Clinic.

Niestety wielu początkujących biegaczy skarży się na dolegliwości bólowe w obrębie kolan, które uniemożliwiają im dalszą aktywność. Warto zaznaczyć, iż staw kolanowy jest poddawany największym obciążeniom ze wszystkich stawów w naszym ciele. Niemniej jednak, zdrowe kolano powinno sprostać narzucanym obciążeniom. Inaczej jest w sytuacji, kiedy istnieją czynniki, które przyczyniają się do uszkodzenia powierzchni chrzęstnych w tym stawie.

Czytaj dalej

Igłoterapia sucha punktów spustowych

kasia,

Szacuje się, że 85% przypadków bólu przewlekłego ma swoją przyczynę w mięśniowo-powięziowych punktach spustowych. Suche igłowania (ang. dry needling) jest skuteczną i bezpieczną metodą ich leczenia.

Punkty spustowe powstają w przeciążanych mięśniach.  Są to miejsca pozostające w ciągłym skurczu i wywołujące dolegliwości bólowe, często rzutowane. Np. punkty spustowe w mięśniach szyi mogą powodować bóle głowy, a w mięśniach pośladkowych objawy podobne do rwy kulszowej.

Czytaj dalej

Biegacze radzą się specjalistów z CRS Clinic. „Shin splints – sztywna łydka”

kasia,

Czy jest jakaś metoda na shin splints – sztywną łydkę?

Shin splints to zespół przeciążeniowy goleni wynikający z sumowania się mikrourazów podczas dużej aktywności fizycznej z występującą fazą osiowego impaktu (uderzenia) kończyny dolnej o podłoże. Przyczyna tej kontuzji nie jest oczywista, jednak istnieje wiele czynników mających wpływ na pojawienie się zespołu (m.in. zwiększone napięcie mięśni łydki, nieprawidłowe ustawienie stopy w fazie obciążania, trening na twardej nawierzchni czy nieodpowiednie obuwie). Leczenie shin splints powinno być dostosowane do etapu dolegliwości. Czytaj dalej

Jak ćwiczyć, aby nie łapała nas kolka podczas biegania?

kasia,

Łapie Cię kolka podczas biegania?

Kolka podczas biegania jest zmorą niejednego biegacza i potrafi dopaść nawet świetnie wytrenowanego zawodnika. Dlaczego łapie nas kolka? Jak sobie z nią radzić? O to i wiele więcej zapytało nas bieganieuskrzydla.pl. Tekst – Joanna Gawrylczyk – fizjoterapeutka CRS Clinic.

Czytaj dalej

Jakie problemy najczęściej dotykają pływaków, czym są spowodowane i jak im zaradzić?

kasia,

Z jakimi problemami pływacy pojawiają się najczęściej na konsultacji?

Zdecydowana większość problemów, z jakimi pływacy pojawiają się w gabinecie fizjoterapeutycznym dotyczy barków. Na drugim miejscu znajdują się urazy kolan, na trzecim – problemy z kręgosłupem. Szacuje się, że kontuzję barku doświadcza trzech na czterech zawodowych pływaków. Wśród amatorów odsetek ten jest mniejszy, co wynika z mniejszej ilości obciążeń, jakim poddawany jest bark pływaka podczas treningów i zawodów. Tzw. bark pływaka to nic innego jak ból okolicy ramienia o różnym nasileniu występujący w trakcie bądź po treningu. Nie jest to jednak konkretna diagnoza, bowiem przyczyn dolegliwości barku u pływaka może być wiele. Począwszy od zwyczajnej bolesności potreningowej, a skończywszy na poważniejszych zaburzenia strukturalnych w obrębie stawu (naderwania ścięgien, zapalenia, uszkodzenia obrąbka i in.).

Czytaj dalej

4 zasady efektywnego rozciągania mięśni

kasia,

4 zasady efektywnego rozciągania mięśni

Chcielibyśmy dziś przybliżyć Wam zasady rozciągania (stretchingu) statycznego, który jest jedną z metod rozciągania mięśni.

Niedawno dla „Faktu” pisaliśmy o tym, że rozciąganie mięśni wpływa na ich rozluźnienie a to skutkuje przyspieszeniem procesu regeneracji po wysiłku. Działa także profilaktycznie na ewentualne uszkodzenia, które mogą powstać w skutek przeciążeń układu ruchu. Czytaj dalej

Intymna siłownia

kasia,

Intymna siłownia

Tekst ukazał się w magazynie „Uroda Życia”

 

„Od ich sprawności zależy kondycja kręgosłupa i jakość życia erotycznego. Niestety, większość z nas nie wie, jak je ćwiczyć ani nawet, jak je zlokalizować. Najwyższy czas to zmienić. Zwłaszcza że trening mięśni dna miednicy stał się ostatnio bardzo trendy”.

Czytaj dalej

Na czym polega Trening Medyczny

kasia,

Na czym polega Trening Medyczny?

Tekst ukazał się na portalu Zwierciadło.pl

Link do źródła http://zwierciadlo.pl/lifestyle/na-czym-polega-trening-medyczny

Warto pamiętać, że z upływem lat ścięgna i mięśnie mogą tracić na plastyczności i przyjmować tzw. strukturalnie zmienione formy kompensacyjne, a źle dobrane ćwiczenia to najprostsza droga do urazów i kontuzji. Dobrym rozwiązaniem zwłaszcza dla osób początkujących lub powracających do uprawiana sportu może być trening medyczny.

Czytaj dalej

Protest fizjoterapeutów 18 maja 2016r

Protest fizjoterapeutów 18 maja 2016r

kasia,

Sejm o krok od zablokowania ustawy o zawodzie fizjoterapeuty!

Pisaliśmy już o tym temacie blisko 3 miesiące temu. http://goo.gl/wR0rsD

Niestety protesty całego środowiska fizjoterapeutów i dużej części lekarzy nic nie dały. Posłowie PiS w pełni korzystają z „mandatu od suwerena”… W praktyce oznacza to zupełne nieliczenie się z interesem pacjentów. Najważniejszy jest partykularny interes wąskiego lobby lekarzy dobrze umocowanych w obecnym układzie władzy. Czytaj dalej

Ciało ludzkie widziane oczami CRS Clinic

Terapia osoczem bogatopłytkowym (PRP) i mezenchymalnymi komórkami macierzystymi (MSC)

kasia,

Z radością informujemy, że wprowadziliśmy w CRS Clinic innowacyjne terapie komórkami pochodzącymi z tkanek własnych Pacjenta. Są to terapia osoczem bogatopłytkowym (ang. PRP – platelet rich plasma) oraz terapia mezenchymalnymi komórkami macierzystymi (ang. MSC – mesenchymal stem cells)

PRP i MSC zaliczają się do najnowocześniejszych sposobów leczenia szerokiego wachlarza dolegliwości, w tym wielu z zakresu ortopedycznego. Słowem klucz w terapii komórkami mezenchymalnymi są tzw. komórki macierzyste. Czytaj dalej

Kinesiotaping w fizjoterapii

kasia,

Zastanawiacie się czasem czym są różnokolorowe „plastry” przyklejone na skórze sportowców? W CRS Clinic kinesiotaping wykorzystujemy jako wspomaganie terapii u pacjentów, z którymi spotykamy się na co dzień. Działa 24 godziny na dobę, jest bezpieczny i całkowicie bezbolesny! Powoduje zmniejszenie bólu, obrzęków, wspomaga pracę mięśni i stawów. Może być stosowany również u dzieci w leczeniu wad postawy.

„Cuda” na nartach a fizjoterapia

kasia,

W każdym sezonie jeździmy na narty do Francji. W tym roku udało się wyjechać dopiero w kwietniu. Mimo to warunki przez większość czasu dalekie były od wiosennych. Mgła, chmury, podający śnieg. Czasami widoczność spadała do kilku metrów. W takich okolicznościach łatwo stracić orientację. Przydarzyło się to i mnie. Jadąc we mgle blisko brzegu wyznaczonej trasy wyjechałem za daleko i nagle poczułem, że spadam w dół. Ześlizgnąłem się z bardzo stromej ściany. Jednak mózg zadziałał odruchowo – udało mi się opanować niemalże pewny upadek i po chwili byłem z powrotem na trasie. Niestety ten manewr pozostawił „ślad” w mojej prawej nodze. Czytaj dalej

Protest Fizjoterapeutów 26 lutego 2016 roku

admin,

System opieki medycznej w Polsce w wielu aspektach postawiony jest na głowie. Niestety sytuacja w branży fizjoterapii/rehabilitacji potwierdza powyższą tezę w całej rozciągłości.

Od kilkudziesięciu lat zawód fizjoterapeuty pozostaje zupełnie nieuregulowany. Oznacza to, że w świetle prawa fizjoterapeutą/rehabilitantem może w Polsce być praktycznie każdy. Wystarczy przez sobotę i niedzielę zrobić weekendowy kurs fizjoterapii, by w poniedziałek otworzyć własny gabinet i „leczyć” Pacjentów. Wierzyć się nie chce, ale takie są fakty.

Czytaj dalej