Rzepka kolanowa

Rzepka kolanowa – choroby i leczenie

Rzepka anatomia

Rzepka jest częścią stawu kolanowego. Ta płaska kość położona z przodu kolana tworzy z kością udową staw rzepkowo – udowy i istotnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego stawu kolanowego.

Rzepka choroby i objawy

W praktyce fizjoterapeutycznej mamy do czynienia z kilkoma problemami ortopedycznymi, które bezpośrednio dotyczą właśnie rzepki w kolanie. Są to m.in.:

– boczne przyparcie rzepki (ELPS)

– dysfunkcje troczków rzepki

– dysfunkcje stawu rzepkowo – udowego (SRU)

– nawykowe zwichnięcia rzepki

Objawy z jakimi zgłaszają się Pacjenci mogą być wspólne dla różnych problemów. Stąd wskazana jest konsultacja ze specjalistą. Rozpoznanie powinno opierać się na diagnostyce funkcjonalnej przeprowadzanej przez doświadczonego fizjoterapeutę. W rozstrzygnięciu przyczyny problemu pomocne są badania obrazowe (RTG, USG, TK, MRI).

W przypadku problemów z rzepką kolanową najczęściej mamy do czynienia z wystąpieniem sztywności i bólu pojawiającego z przodu kolana podczas długiego siedzenia, kucania, klęczenia, biegania czy chodzenia po schodach. Pacjenci często określają objawy jako „rzepka w kolanie przeskakuje”. Ból często wydaje się też rozlany. Dlatego Pacjentowi trudno jest wskazać konkretne miejsce jego występowania.

Bagatelizowanie takich objawów przez dłuższy czas może prowadzić do uszkodzeń chrząstki stawu rzepkowo-udowego (chondromalacji) oraz zwiększa ryzyko zwichnięcia rzepki.

Rzepka leczenie

Fizjoterapia, czyli leczenie zachowawcze problemów z rzepką kolanową polega na przywróceniu balansu mięśniowego wpływającego na ustawienie oraz ruchomość rzepki. W tym celu fizjoterapeuta wykorzystuje techniki terapii manualnej oraz specjalnie dobrane ćwiczenia. Diagnostyka funkcjonalna nie ogranicza się tylko do stawu kolanowego. Badanie dotyczy całego układu ruchu, ponieważ nierzadko zdarza się, że przyczyną dysfunkcji kolana jest dysfunkcja mięśni stabilizujących miednicę, biodro czy stopę.

W przypadku bólu kolana warto zwrócić się do fizjoterapeuty i podjąć leczenie zachowawcze. Nie czekać aż jedynym rozwiązaniem okaże się zabieg operacyjny. Z naszego doświadczenia wynika, że wystarcza średnio 4-5 wizyt na fizjoterapii, aby Pacjent z bólem rzepki odczuł wyraźną poprawę i zmniejszenie dolegliwości.

Z budową rzepki można się zaznajomić oglądając film rzepka youtube

Zobacz: Baza wiedzy