Łokieć tenisisty – leczenie

Łokieć tenisisty

Co to jest łokieć tenisisty?

Entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej objawiająca się bólem z boku łokcia, który nasila się np. przy chwytaniu przedmiotów, naciskaniu klamki, odkręcaniu słoika, itp. dotyka 1-2% populacji w skali roku. Jej popularna nazwa „łokieć tenisisty” wiąże się z tym, że może jej doświadczyć w ciągu swojego życia aż do 40-50% rekreacyjnych tenisistów. Osoby rekreacyjnie grające w tenisa, częściej popełniają błędy techniczne w czasie uderzeń niż zawodowcy, których ta kontuzja dotyczy w znacznie mniejszym stopniu.

Przyczyny – skąd bierze się „łokieć tenisisty”?

Najbardziej prowokacyjny dla wystąpienia „łokcia tenisisty” jest jednoręczny backhand uderzany z nadmiernym wykorzystaniem nadgarstka. Przez to przeciążają się mięśnie prostowniki nadgarstka przyczepiające się wspólnie do nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Najczęściej przeciążanym ścięgnem jest ścięgno mięśnia prostownika promieniowego nadgarstka krótkiego, rzadziej ścięgno prostownika wspólnego palców. Kontuzja ta nie dotyczy jedynie tenisistów, a wszystkich sportowców i pracowników wykonujących powtarzalne ruchy wyprostu nadgarstka lub utrzymujących nadgarstek w wyproście przez długi czas.

Dlaczego boli „łokieć tenisisty”?

W wyniku powtarzalnych mikrourazów dochodzi do stopniowego rozwoju zmian zwyrodnieniowych we wspólnym ścięgnie prostowników nadgarstka i w miejscu jego przyczepu do kości ramiennej. Często używana fraza „zapalenie nadkłykcia” przy diagnozie „łokcia tenisisty” jest nieprecyzyjna ponieważ istotą problemu są przewlekłe zmiany degeneracyjne, a nie stan zapalny, który może występować jedynie krótkotrwale po ostrym urazie. Należy pamiętać, że nie każdy ból z boku łokcia to „łokieć tenisisty”. Podobne objawy w tej okolicy może również dawać m.in. sam staw łokciowy lub ramienno-promieniowy, nerw promieniowy, niektóre mięśnie obręczy barkowej i kończyny górnej lub korzeń nerwowy na poziomie szyi (C6, C7).

Jak leczyć „łokieć tenisisty”?

Ortopeda lub fizjoterapeuta w czasie badania różnicuje pochodzenie dolegliwości i na tej podstawie dobiera odpowiednią terapię. Niekiedy zalecane jest też wykonanie badań dodatkowych np. USG.
90% przypadków „łokcia tenisisty” skutecznie leczy się w sposób zachowawczy. Do tych metod należą:

• modyfikacja aktywności (pozycja rąk na klawiaturze, technika uderzenia w tenisie, …)
  • fizjoterapia (m.in. rozluźnianie mięśni prostowników nadgarstka, ich trening ekscentryczny, fala uderzeniowa – ESWT)
  • używanie opaski
  • iniekcja steroidowa
  • iniekcja z osocza bogatopłytkowego (PRP)

Ostatecznością jest zabieg chirurgiczny wykonywany przy braku poprawy przez 12 miesięcy leczenia zachowawczego i polegający na oczyszczeniu ścięgna wspólnego mięśni prostowników nadgarstka ze zmian degeneracyjnych.

opracowanie: Tomasz Sołowiński, fizjoterapeuta, kierownik fizjoterapeutów CRS Clinic

Zobacz: Baza wiedzy