Dyskopatia – leczenie

Dyskopatia leczenie

Dyskopatia jest szerokim pojęciem opisującym spektrum patologii krążka (dysku) międzykręgowego. Problemy z dyskami mogą występować u osób w każdym wieku na całej długości kręgosłupa, najczęściej jednak dotyczą kręgosłupa lędźwiowego, a w drugiej kolejności szyjnego u osób w wieku 30-50 lat.

Krążek / tarcza / dysk

Dysk jest sprężystą przekładką leżącą między wszystkimi kręgami. Każdy z nich ma przeciętną średnicę 2,5 cm i grubość 0,5 cm. W ich budowie można wyróżnić dwa główne elementy: twardą, włóknistą cześć zewnętrzną zwaną pierścieniem włóknistym i miękki, żelowej konsystencji wewnętrzny rdzeń – jądro miażdżyste.
Tarcze międzykręgowe są stabilizowane między kręgami przez silne więzadła łączące sąsiednie kręgi oraz otaczające mięśnie.
Ich funkcją jest separacja kości kręgosłupa i umożliwienie ruchu na każdym z segmentów oraz absorpcja drgań/wstrząsów.

Problemy z dyskiem

Warto zacząć od tego, że dysk jako całość nie ma możliwości przemieścić się lub wypaść. Jednak z wiekiem pierścień włóknisty staje się coraz słabszy, a jądro miażdżyste mniej sprężyste co zwiększa tendencję dysku do uszkodzeń. Uszkodzenia polegają na powstawaniu małych pęknięć w zewnętrznej części dysku co może powodować jego wybrzuszanie (wypuklina, protruzja), a w bardziej zaawansowanych przypadkach pęknięcie całej grubości pierścienia włóknistego i wydostawanie się na zewnątrz jądra miażdżystego (przepuklina, ekstruzja, prolaps) lub nawet oderwanie się i przemieszczenie uszkodzonej części dysku (sekwestr). Niekiedy związane jest to z poważnymi dolegliwościami, a niekiedy z brakiem jakichkolwiek objawów.
Objawy dyskowe mogą występować nie tylko w przebiegu wyżej opisanych uszkodzeń lecz również jego zmian degeneracyjnych (zwyrodnieniowych) lub stanów zapalnych.

Symptomy dyskopatii

Objawy związane z uszkodzeniem dysku mogą być bardzo różne. Może występować ból pleców / szyi oraz ból /drętwienie / mrowienie w kończynie z powodu konfliktu uszkodzonego krążka z korzeniem nerwowym. Problemom dyskowym mogą też towarzyszyć wtórne dolegliwości np. z zablokowanych stawów międzykręgowych lub wzmożonego napięcia mięśni.

Diagnostyka dyskopatii

Badaniem najdokładniej obrazującym dyski jest rezonans magnetyczny (MRI). Należy jednak pamiętać, że nie zawsze znaleziona w ten sposób patologia będzie powodem dolegliwości. Jakąś dyskopatię ma prawie każdy (również osoby bez objawów), a rozwój zmian w obrazie MRI nie ma związku przyczynowo-skutkowego z pojawianiem się dolegliwości. Najważniejsze jest zatem badanie kliniczne pacjenta, badania obrazowe są badaniami dodatkowymi.

Leczenie dyskopatii

W większości przypadków odpoczynek, leki przeciwbólowe i fizjoterapia skutecznie pomagają pozbyć się dolegliwości w czasie od kilku dni do kilku tygodni. Ważne jest, aby oprócz zniesienia dolegliwości zminimalizować czynniki ryzyka nawrotu problemu. M.in. istotne będą tu zalecenia dotyczące ergonomii pracy (dźwiganie, siedzenie) oraz aktywności sportowej.
W przypadkach gdzie dolegliwości są bardzo silne i nie ulegają poprawie rozważa się inne metody leczenia jak iniekcje lub zabiegi chirurgiczne.

opracowanie: Tomasz Sołowiński, fizjoterapeuta, kierownik fizjoterapeutów CRS Clinic

Zobacz: Baza wiedzy